Jogi macerák egy online virágbolt megnyitása során

20 éven keresztül alkalmazott voltam. Egy virág nagykerben üzletkötőként dolgoztam. Egyik nap olvastam egy mondást egy híres embertől, sajnos a nevét nem jegyeztem meg. Így szólt: “Ha nem találsz módot arra, hogy alvás közben pénzt keress, akkor halálodig dolgoznod kell” Léteznek az ember életében un. kvantumpillanatok. Nekem eddig két ilyen volt: az egyik Lilly macskám halála, a másik pedig az, amikor a fenti mondást feldolgoztam magamban. Ezt 8 hónap intenzív felkészülés követte. A 8. hónap végén felmondtam a virág nagykereskedésben és megnyitottam saját online virágkereskedésemet. Egyszerre volt számomra lélegzetelállító és lélekemelő.

Természetesen megjelentek a károgók körülöttem:

  • Te erre nem leszel képes,
  • virágot eladni online? Megbolondultál?
  • normális vagy? Feladtad a biztos munkahelyedet éppen a gazdasági válság kellős közepén.

A károgókat leépítettem és nagyon keményen dolgoztam. Aztán egyszer jött egy hivatalos NAV-os levél, amit nem vettem át. A vállalkozásom bejelentett székhelye a lakásom volt. Azokban a hetekben is egész nap mozgásban voltam. Természetesen megtaláltam a postai értesítőt a postaládában, de az bekerült egy Bermuda-háromszögbe, akarom mondani egy női táska sok rekesze közül az egyikbe. Teljesen elfeledkeztem róla.

Pár nappal később beütött a ménkű. Aznap egy sikeres megállapodáson voltam túl egy komoly rendezvényszervező céggel. Amikor hazaértem, csak egy dolgot akartam: levenni a magassarkút és önteni egy kávélikőrt. Ekkor jelezte a telefonom, hogy elektronikus levelem érkezett. Feladó: ertesites@kozpontirendszer.gov.hu. Azonnal megnéztem a központi tárhelyemet és a NAV-tól érkezett egy küldemény: törölték az adószámomat. Bepánikoltam. A likőrt azonnal ledöntöttem és még egyet töltöttem. Felhívtam a könyvelőmet. Nem nyugtatott meg, másnapra beszéltünk meg találkozót.

Kiderült, hogy amennyiben egy hivatalos iratot nem veszek át, akkor a hatóságok hivatalból törlik a vállalkozásom adószámát. A könyvelőm azt javasolta, hogy keressek egy megbízható székhelyszolgáltató céget és helyezzem át hozzájuk a székhelyemet. Ezzel párhuzamosan Ő elintézi, hogy ismét élő legyen az adószámom. Rákérdeztem, hogy a székhelyszolgáltatás rendelet lehetővé teszi-e azt, hogy én egyéni vállalkozóként székhelyszolgáltatót vegyek igénybe. Azt mondta, hogy a vonatkozó jogszabályok függetlenül a vállalkozási formától minden vállalkozónak ezt lehetővé teszik.

Sokkal nyugodtabban mentem haza és természetesen azonnal rákerestem a székhelyszolgáltatókra. Szinte az elsők között egy rendkívül szimpatikus céget találtam: Székhelyszolgáltatás 24. Első körben a letisztult weboldaluk tetszett meg. Nagyon érdekelt a székhelyszolgáltatás jogi háttere. Örömmel láttam, hogy weboldalukon külön lapot szenteltek a székhelyszolgáltatás rendelet részletes bemutatásának.

A cikk körbejárja a 7/2017. (VI. 1.) IM rendelet fontosabb pontjait:

  • legyen határozatlan idejű írásbeli szerződés. 2023-ban a szerződés természetesen egyébként is alap. A nem határozott végű érvényesség számomra nem probléma. Sőt, inkább előnyös, mert nem kell bajlódni a rendszeres meghosszabbításával,
  • az ingatlan a szolgáltató kizárólagos tulajdonában kell, hogy legyen,
  • történjen meg az iratok megőrzése, legalább a cégiratok, hatósági engedélyek, adóhatósági adatbejelentések és a számviteli beszámolók vonatkozásában. A szerződésben pontosan meg kell adni, hogy mely iratok tárolása történik a székhelyen és mely iratok lesznek a tulajdonosnál fellelhetőek,
  • a cégtáblát jól látható módon ki kell helyezni a székhelyszolgáltató épületére úgy, hogy annak tartalma közterületről is jól olvasható legyen.
székhelyszolgáltatás rendelet

Természetesen a Székhelyszolgáltatás 24 szolgáltatása minden fenti ill. egyéb vonatkozó előírásnak megfelel. Sőt, számos olyan elemet is tartalmaz, ami számomra különösen kedvező. Az újlengyeli irodájuk székhelyként történő használata esetén nincs iparűzési adó fizetési kötelezettség. Az irodába érkező postai küldeményeket beszkennelik és minden hónap elején az előző havi leveleket továbbítják elektronikus levélben. Havonta egy alkalommal díjmentes tárgyalóhasználatot biztosítanak. Egy esetleges helyszíni hatósági vizsgálat esetén az ellenőröket fogadják, az eljárásban tevékenyen részt vesznek.

Összességében azt gondolom, hogy az online vállalkozásom részére ez egy kiváló és költséghatékony megoldás. Időpontot egyeztettem a Székhelyszolgáltatás 24 irodájával, jövő héten hétfőn megyek Hozzájuk egy személyes megbeszélésre. Nagyon bízom benne, hogy a jövő hónapban már a vállalkozásom székhelye Újlengyelen lesz.